Sunday, November 16, 2014

Sakitkah Ketika Pecah Dara?



RASA takut sakit sering menghantui perempuan ketika pertama kali mahu melakukan hubungan seks dengan suami. Sebenarnya pecahnya selaput dara tidak mendatangkan rasa sakit melainkan hanya darah. Ini kerana selaput dara tidak mempunyai saraf melainkan saluran darah sahaja (rasa sakit hanya timbul pada bahagian tubuh yang mempunyai saraf).


Yang menyebabkan rasa sedikit sakit itu adalah disebabkan regangan bahagian vagina apabila dimasukkan zakar buat pertama kali. Seperti yang sedia maklum, bagi perempuan yang tidak pernah melakukan hubungan seks, vaginanya tertutup rapat dan hanya muat-muat untuk diameter penis. Maka apabila zakar masuk, sedikit regangan akan berlaku.


DARA DAH PECAH TAPI MASIH BELUM PERNAH MELAKUKAN HUBUNGAN SEKS


Ada kemungkinan untuk selaput dara koyak tanpa melakukan hubungan seks. Ini mungkin kerana terjadinya trauma mekanikal terhadap bahagian vagina sehingga ia koyak. Sebagai contoh terjatuh di dalam bilik air lalu bahagian vagina terhantuk ke mangkuk tandas ataupun tersadung celah kangkang ketika menaiki basikal.


APAKAH PERBEZAAN PECAH DARA KERANA HUBUNGAN SEKS ATAU TRAUMA


Terdapat perbezaan di antara koyaknya selaput dara disebabkan oleh penetrasi penis atau trauma (terhentak, tersadung, terlanggar dan sebagainya). Penetration penis selalunya akan menyebabkan selaput dara koyak di bahagian bawahnya, sekitar jam 5 hingga jam 7.


Trauma pula akan menyebabkan selaput dara koyak di bahagian atasnya sekitar jam 11 hingga jam 2. Ini kerana posisi selaput dara bahagian atas lebih luar daripada bahagian bawahnya. Senang cerita, sekiranya vagina terhentak di mangkuk tandas, bahagian atas akan terhentak terlebih dahulu sebelum bahagian bawahnya. Sebab itu trauma akan menyebabkan koyak di bahagian atas selaput dara.


BOLEHKAH SELAPUT DARA DIKEMBALIKAN


Hangat dikatakan sekarang mengenai seorang selebriti di Indonesia melakukan rawatan mengembalikan keperawanan (dara) atau dalam erti kata lain melakukan pembedahan membuat kembali selaput dara tersebut. Sememangnya boleh. Sekiranya koyakkan selaput tersebut masih kecil, hanya dilakukan penjahitan semula. Sekiranya koyak selaput tersebut besar, maka diambil sedikit bahagian dari kulit vagina untuk membuat selaput dara yang baru.


PENTINGKAH DARA BAGI WANITA


Seperti di awal saya mengatakan bahawa perempuan sangat memandang tinggi nilai dara itu. Ia menunjukkan level harga diri mereka (bagi yang belum berkahwin sahaja). Namun begitu bukan dara sebagai nilai utama kesucian tersebut. Selaput dara boleh sahaja pecah kerana trauma, ataupun sememangnya dilahirkan tanpanya.


Yang penting adalah kesucian keperibadian perempuanitu. Perempuan yang tidak pernah melakukan hubungan seks melainkan dengan suami yang sah adalah perempuanyang baik. Sekiranya tanpa ikatan yang sah telah melakukan hubungan ini, saya tidak merasakan dia datang dari golongan yang baik.


Namun begitu, Allah Maha Pengampun. Jagalah maruah diri kita & keluarga sebaik-baiknya baik perempuan ataupun lelaki. Seks luar nikah bukan sahaja dosa besar di sisi agama malah mendatangkan mudarat kesihatan yang sangat buruk. Janganlah hanya kerana kenikmatan sesaat, kita menderita selamanya. Bersabarlah buat seketika, kelak anda akan tersenyum bahagia.


Wallahu a'lam